Kategori: Nyhet

Nu kan du få en glimt av hur den nya knutpunkten för kollektivtrafik i Barkarby hänger ihop. Ta en titt på de nya illustrationerna nedan som visar hur du enkelt kommer att kunna byta mellan tunnelbana, buss, pendeltåg, regionaltåg och fjärrtåg i Barkarby.

Vid norra änden av perrongen i Barkarby bygger Järfälla kommun tillsammans med Trafikverket och Region Stockholm ut Barkarby station till en stor och viktig knutpunkt för kollektivtrafik i Stockholms- och Mälardalsregionen. Om några år kan du direkt från Veddestabron kliva rakt in i ett helt nytt stationshus och ta tunnelbanan, bussen, pendeltåget, regionaltåget eller fjärrtåget för att åka till och från jobbet eller hälsa på vänner och bekanta.

Det här bygger Järfälla kommun, Trafikverket och Region Stockholm fram till 2027:

  • Veddestabron. Öppen för trafik sedan den 21 juni 2022. (Järfälla kommun och Trafikverket)
  • Tunnelbana till Barkarby. (Region Stockholm)
  • Ny bussterminal. (Region Stockholm)
  • Nytt stationshus och nya plattformar för regional- och fjärrtåg. (Trafikverket)

Illustration över de olika delarna i den nya knutpunkten Barkarby station. Det nya stationshuset (7) har två entréer, en från Veddestabron (8) och en från bussterminalen (3). I anslutning till entrén från bussterminalen finns en bussvänthall (2). De nya plattformarna för regional- och fjärrtåg (5) ligger på vardera sidan om plattformen för pendeltåg (6). Tunnelbanan (9) når du också enkelt via det nya stationshuset.

På Veddestabron (1) stannar bussar (2) precis utanför det nya stationshuset (4). Från Veddestabron (3) kliver du rakt in i det nya stationshuset (4) där du enkelt når och byter mellan tunnelbana (8), buss (11, 12, 13) pendeltåg (6), regional- och fjärrtåg (5).

– Tillsammans skapar vi nya möjligheter för hållbart resande genom att möjliggöra byten mellan olika kollektivtrafikslag. Avstånden och restiden förväntas bli kortare genom att resenärerna enkelt kan byta trafikslag i Barkarby, vilket de inte har kunnat göra tidigare. Kommer du med regionaltåg från till exempel Enköping/Västerås kan du enkelt byta till tunnelbanas blå linje till Kista/Solna. Det är bara ett exempel på en ny så kallad tvärresa som inte varit möjlig förut, säger Sofia Lindblad, strategisk planerare på Trafikverket Östra regionen.

Stationshuset öppnar i slutet av 2026

Just nu arbetar Trafikverket med att färdigställa fasaden på stationshuset med paneler. Utifrån ser stationshuset nästan klart ut, men invändigt återstår mycket arbete. Nästa steg är att montera hissar och rulltrappor. I slutet av 2026 planerar Trafikverket för att öppna det nya stationshuset för entré till pendeltåget och bussterminalen, samtidigt planerar Region Stockholm att öppna den nya bussterminalen. Trafikstart för tunnelbanan är i december 2027.

Stationshuset öppnar i slutet av 2026.

Bussar genom E4 Förbifart Stockholm

Ytterligare några år framåt i tiden kommer nya busslinjer genom E4 Förbifart Stockholm att knyta samman södra och norra Stockholm på ett helt nytt sätt via den nya bussterminalen i Barkarby. Det kommer också att bidra till ett effektivt resande i stora delar av regionen.

– Barkarby kommer att bli både en stor och viktig knutpunkt och en attraktiv målpunkt i regionen tack vare de gemensamma satsningar som nu görs av alla samverkande parter, säger Sofia Lindblad.

En ny stad växer fram

Granne med den nya knutpunkten växer en ny stad fram med bostäder för 35 000 nya invånare, ett nytt kontorsläge med tusentals arbetsplatser, hotell, service och lokaler för kultur, utbildning, idrott och hälsa.

Visionsbild över knutpunkten för kollektivtrafik vid Barkarby station och den framväxande stadsmiljön. Närmast i bild ser du Bas Barkarby som öppnade i januari 2022. Över E18 sträcker sig Veddestabron som öppnade för trafik sommaren 2022. Från Veddestabron kommer du i slutet av 2026 att kunna kliva rakt in i den nya stationsbyggnaden och enkelt nå pendeltåget och den nya bussterminalen. I slutet av 2027 når du också tunnelbanan och perrongerna för regional- och fjärrtåg härifrån. Nuvarande pendeltågsstation i Barkarby skymtar du till vänster i bild. Den ska vara kvar och via perrongen går du enkelt mellan de två stationshusen. I bakgrunden ser du den nya stadsmiljön i Barkarby med kontor, hotell, bostäder, handel, service och lokaler för kultur, idrott och hälsa, med bland annat Stockholmsområdets första skidslinga för längdskidåkning inomhus. (Visionsbild: White Arkitekter)

Visionsbild över den nya knutpunkten för kollektivtrafik som byggs i norra änden av perrongen vid Barkarby station. Närmast i bild ser du en av de nya plattformarna för regionaltåg och fjärrtåg. På perrongen i mitten stannar pendeltågen. Till höger ser du den nya stationsbyggnaden med träfasad och rakt fram den nya bussterminalen. Runt knutpunkten byggs också ny stadsmiljö med kontor, hotell, bostäder, handel, service och lokaler för idrott, hälsa och kultur. (Visionsbild: White Arkitekter)

Uppe på Veddestabron med blicken mot den nya stationsbyggnaden med träfasad till höger. Från Veddestabron kan du i slutet av 2026 kliva rakt in i den nya stationsbyggnaden för att komma till pendeltåget och den nya bussterminalen. I slutet av 2027 når du också tunnelbanan, regionaltåget och fjärrtåget härifrån. Rakt fram, på andra sidan Veddestabron, skymtar du Bas Barkarby till vänster och kommande kontoret Eira till höger. (Visionsbild: White Arkitekter)

Läs mer om

Senaste inläggen
Translate »