Period Pack grundades 2017 i Örebro som ett UF-företag av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idag finns deras mensskyddsbehållare på 4 500 toaletter i Sverige, samtidigt som produkten säljs internationellt i Tyskland och Nederländerna. När Period Pack valde att expandera och öppna kontor i Stockholm föll valet på Barkarbystaden.
Det har gått ett par veckor sedan Period Pack flyttade in i sitt nya kontor i Bas Barkarby och Atrium Ljungbergs kontorslokaler. I de rosafärgade lokalerna arbetar totalt sju personer: Amanda och Lova tillsammans med sitt säljteam rekryterade från tidigare UF-elever. Personer som kan resan från produkt till sälj och som också brinner för entreprenörskap.
När företaget såg över möjligheten att öppna kontor i Stockholm, där många av kunderna redan finns, föll valet på Järfälla och Barkarbystaden. Närheten till Arlanda och goda kommunikationsmöjligheter, tillsammans med möjligheten att rekrytera mer personal, var också viktiga faktorer.
Amanda har en familjekompis som hade en lägenhet här i Barkarbystaden. Vi var här en hel del när vi var i Stockholm, och varje gång vi kom hit så var det något nytt. Jättekul att ha sett den skillnaden under flera års tid. När vi senare letade kontor så var närheten till motorvägen och bra kommunikationer en viktig faktor. Härifrån kan vi också ta oss till Örebro enkelt, och det går snabbt att ta pendeln till stan. Vi har varit här tidigare och trivdes, berättar Lova Svensson.
Lova Svensson och Amanda Mattsson från Period Pack. Amanda håller i företagets behållare med menskydd.
Skyddat patent på behållaren med tidsfördröjning
Period Packs affärsidé utgår från en situation som hälften av världens befolkning kan känna igen sig i: att befinna sig i skolan, på arbetsplatsen eller på flygplatsen – och upptäcka att man inte har med sig mensskydd. Under gymnasietiden i Örebro föddes idén att ta fram en behållare med mensskydd som strategiskt kan placeras i offentliga sammanhang på toaletter. Behållaren har en tidsfördröjning – vilket Period Pack har patent för – som gör att man endast kan få ut en tampong eller binda åt gången för att den inte ska tömmas direkt.
Vi startade 2017 som ett UF-företag. Där satt vi och tänkte: varför finns inte mensskydd på offentliga toaletter. Vi var tvungna att söka om det fanns någonstans i världen, och det gjorde det inte. Vi blev nästan lyriska och tänkte: det här ska finnas överallt, på flygplatser, skolor, ja överallt. Vi såg från början hur stort vi ville att det skulle bli, som kanske ingen annan såg till en början”, säger Amanda Mattsson.
Tabubelagt att prata om mens
Under presentationerna i klassrummet hände det att folk gjorde sig lustiga över syftet med produkten. De mötte även motstånd när de introducerade behållaren för mansdominerade industriföretag. När Period Pack började vinna priser och fick uppmärksamhet i media, blev det ett samtalsämne som man inte längre kunde blunda för. Period Pack vill slå hål på det här, tillgången till mensskydd ska vara en självklarhet och en lika naturlig del som toalettpapper är på skoltoaletter och arbetsplatser. Samtidigt vill de visa vägen för andra unga entreprenörer.
Idag går tjejer hem från skolan för att de får mens. Det är ett problem som det inte pratas om tillräckligt. Ett problem som finns på arbetsplatser också, men där man i större utsträckning kan gå till affären och köpa om det skulle behövas. I skolmiljön är det inte säkert att du har med dig bankkort. Vi vill att mensskydd ska vara tillgängligt när som helst.
Eva Ullberg, kommunstyrelsens ordförande, hälsar Period Pack välkomna till Järfälla.
Utvalda att delta i Prins Daniels mentorprogram
Det märks att Period Pack är på rätt väg att förverkliga sin vision. Amanda och Lova har båda blivit utvalda att vara med i Prins Daniels Fellowships mentorprogram som riktar sig till entreprenörer under 40 år. Period Pack finns just nu på 4 500 toaletter i Sverige och nyligen skrev de avtal med en av Europas största återförsäljare av dispenser för tvål som har börjat sälja Period Packs behållare i Tyskland.
Om fem år ska gratis mensskydd vara en självklarhet och tillgängligt när som helst, överallt i hela Europa, och framför allt på skolor, avslutar Amanda Mattson.